Har din restaurant nok ansatte til den travle sommersesongen?

Som restauranteier vet du at sommersesongen gir økt trafikk og en mulighet til å øke omsetningen. Men er du forberedt på å håndtere den økte tilstrømningen av kunder? Vi har alle opplevd hvordan en travel kveld i restauranten fort kan vike for kaos hvis  det ikke er nok folk på jobb til å servere dem . Det er på tide å spørre seg selv: har jeg nok ansatte på plass for de kommende sommermånedene?

 

Vi gir deg en guide til hvordan du kan forberede restauranten din til den travle sommersesongen:

 

1. Analyser og planlegg: Analyser trender og data fra tidligere år for å forstå når restauranten din sannsynligvis vil oppleve stor pågang. Bruk denne innsikten til å identifisere områder hvor du trenger mer støtte. Det er også en god idé å holde øye med reservasjonene dine, da de er en god indikator på hvor travelt det kommer til å være i restauranten.

 

2. Verktøy for økt effektivitet: Har du de riktige verktøyene på plass for en effektiv drift? Å ha utdaterte eller funksjonsfeil på verktøy kan forverre situasjonen for dine ansatte som jobber under stress. Sørg for at du har de riktige løsningene på plass for å forbedre gjesteopplevelsen og hjelpe de ansatte med å gjøre en enda bedre jobb, og sjekk om utstyret ditt er godt nok vedlikeholdt før sommersesongen starter.

 

3. God oversikt: Hvis du nå har fulgt trinn en og to bør du ha en god oversikt over din nåværende situasjon. Kanskje du trenger å bestille vedlikehold på noe av utstyret ditt, bestille en digital selvbetjenings løsning for å betjene noen av gjestene dine, og du har sannsynligvis sett noen hull i vaktplanen din. Selv om vi kanskje ikke kan hjelpe deg med alle disse forberedelsene, kan vi garantert hjelpe deg med vaktplanen din.

 

4. Personal planlegging: For å lage en vaktplan som samsvarer med de travleste dagene og tidspunktene må du ta hensyn til innsikten du samlet i trinn en og se når du trenger å legge til flere ansatte, men like viktig - hvor. Det er imidlertid noen flere ting å vurdere. Forventer du at restauranten din skal være fullpakket hver dag i sommer?  Og vil gjestene dine bestille mat og drikke hele dagen, eller er det sannsynlig at matbestillinger bare skjer i lunsjtiden? Serverer du gjester både på en utendørs terrasse og i en innendørs restaurant? Vil dere også ha en digital selvbetjeningstjeneste på plass for å håndtere bestillinger mer effektivt? Svaret ditt på disse spørsmålene bør gi deg en indikasjon på hvor mange servitører, kokker, bartendere og barbacks du trenger å ha på jobb, og når. Har du nok ansatte til denne sommeren?

 

5. Rekruttere personale:  Nå som du har en god oversikt over hvilke stillinger du må fylle i din restaurant er du klartil å rekruttere personale. Heldigvis tilbyr vi en plattform som gjør det enkelt å gjøre nettopp det. Vår teknologi gjør det enklere å håndtere din arbeidsstyrke, holde rekrutteringskostnader lave, og øke produktiviteten. Vi er ikke et bemanningsbyrå, men et  jobb nettverk for serveringsbransjen i Skandinavia.  Er du klar til å benytte deg av vårt nettverk bestående av 25.000 jobbsøkere? Det tar kun noen få minutter å komme i gang med rekrutteringen – finn dine nye talenter her.

You might also like...

More posts
arrow

Å forstå nøkkelfaktorene i effektiv rekruttering i horeca

Horeca-bransjen i Norge er dynamisk og krevende, og banquet sjefer, restaurantledere og hotellmanagere står ofte overfor den utfordrende oppgaven å finne kvalifisert personell, spesielt på kort varsel. I denne artikkelen vil vi se på de nøkkelfaktorene som kan hjelpe deg med å effektivisere rekrutteringsprosessen og redusere behovet for siste øyeblikks ansettelser.

Å finne kvalifisert horeca-personell på kort varsel - en kontinuerlig utfordring

Det er ingen tvil om at horecabransjen i Norge er i konstant endring. Men en av de største utfordringene som banquet sjefer, restaurantledere og hotellmanagere stadig står overfor, er å finne kvalifisert personell på kort varsel. Denne akutte situasjonen kan føre til at man må ty til ulike nødløsninger, inkludert ansettelser gjennom bemanningsbyråer og kontakter. Dessverre kan dette skape stress og i noen tilfeller resultere i ansettelse av personell med mindre erfaring, noe som potensielt kan påvirke tjenestekvaliteten.